KERÜLJ KÉPBE!

Dr. Bellák Gábor, Lovass Dóra
és Dr. Martos Gábor előadásai

Kerülj képbe!

Dr. Bellák Gábor művészettörténész, Lovass Dóra esztéta és Dr. Martos Gábor művészeti író mesélnek híres nemzetközi és hazai művészek emblematikus alkotásairól tematikus előadásaik során.

Helyszín: 1024 Budapest, Keleti Károly utca 13/A

Időpont: 18:00-20:00 (1,5 órás előadás 20 perc szünettel)

Előadásaink 

2025. szeptember 17.: A Giccs és a nosztalgia védelmében. Új stílus a 20. század második felében. (Gross Arnold, Péreli Zsuzsa és sokan mások) –
Dr. Bellák Gábor

Az 1960-as évektől kezdve új témák, új képi formák jelentek meg a magyar képzőművészetben. A mindennapi élet olcsó kellékeinek, a bazári, vásári képeknek a felbukkanása részben a pop-art, vagyis a hétköznapi, banális képi világ divatjával magyarázható. A Kádár-kori Magyarországon azonban mindez egy olyan korszak – a nagyszülők kora, a Monarchia békebeli világának – vagyis a kommunizmus idején lebecsült és megtagadott korszak világának a képi kultúráját idézte föl. Az amit ma nosztalgiának látunk, egy szelíd forradalom volt a megtagadott múlt visszavétele érdekében.

2025. október 22.: A 20. század legfontosabb műtárgya – Dr. Martos Gábor

Az előadás középpontjában egyetlen egy műtárgy áll.

„Zsenialitás kellett ahhoz, hogy így tegye fel valaki a kérdést, hiszen korábban semmi ilyesmit nem kérdeztek soha, noha Platóntól kezdve újra és újra feltették a kérdést, mi a művészet, és szegényes fantáziával meg is válaszolták a mindenkori elfogadott művészet alapján” – mondta a műről és alkotójáról Arthur C. Danto, a 20. század talán legnagyobb művészetfilozófusa, magáról a műtárgyról pedig még hozzátette: – „bármennyire csodálom is filozófiai szempontból, gondolkodás nélkül elcserélném bármelyik Chardinre vagy Morandira, vagy a műkereskedelem túlzásainak ismeretében esetleg egy közepes méretű Loire menti kastélyra.”

„Az ilyen szemléletet vállaló művek nem valók a műkereskedelembe, sőt, a kiállítások befejeztével ki kellene őket dobni a kukába” – mondta az alkotásról Milan Knížák cseh képzőművész.

„Valaki megvette, és most büszkélkedik vele, mikor partyra jön hozzá a jobb társaság. Irigyli is mindenki, mert az ára csak nő. Jó befektetés” – állítja a műről Kappanyos András kultúra-kutató, egyetemi tanár.

Erről a műalkotásról – amelyet egy felmérés szerint a szakemberek a 20. század legjelentősebb hatású művének tartanak –, annak történetéről, szellemi holdudvaráról, az általa felvetett művészetfilozófiai kérdésekről lesz szó az előadásban.

2025. november 19.: Szépség és szörnyeteg – Lovass Dóra

„A szép nem más, mint az iszonyú kezdete, mit még elviselünk.”
Rainer Maria Rilke: Duinói elégiák, részlet, Nemes Nagy Ágnes fordítása

Vajon mi a különbség a szépség és a rútság között? Miért használunk olyan kifejezéseket, hogy iszonyúan szép? Miért rendülünk meg, néha magunk számára is érthetetlen módon, egy-egy szépnek tűnő tárgy, ember vagy akár természeti képződmény, netán műalkotás előtt? Hol a határ a szép, a fenséges és a szörnyű esztétikai kategóriái között? Miért átjárhatóak ezek a határok bizonyos műalkotások esetében, ha a hétköznapi életben az a tapasztalatunk, hogy meglehetősen egyértelmű, hogy mit vagy kit találunk szépnek?

Az európai művészet történetében már a legkorábbi időkből is ismerünk olyan műalkotásokat, amelyek a világ teljességét a szépség és a rútság, a vágyat keltő és visszataszító között feszülő ellentétek mentén mutatják be. A kora középkori Pokol vagy Végítélet-ábrázolások, a reneszánsz műveken feldolgozott mitológiai történetek vagy a 19. századi szimbolista vagy 20. századi szürrealista művészek alkotásain megjelenő különös alakok, kísértetiesen törékeny leányok, furcsa kreatúrák rendkívül izgalmas módon árnyalhatják szépről alkotott elképzeléseinket.

Esztétika-történeti barangolásunk keretében olyan „szép” műalkotásokat vizsgálunk, amelyek a szépség és a rútság, a fenséges és az iszonyú közötti ambivalens régiókban értelmezhetőek, és amelyek segítségével hétköznapi valóságunkra is frissebb szemmel tudunk tekinteni.

 

2025. december 10.: Pop art és a modern művészet ikonjai. Frida Kahlo, Marilyn Monroe, a Beatles és sokan mások – Dr. Bellák Gábor

Az 1950-es években a brit, majd az amerikai művészetben megjelenő pop-art egyik legfeltűnőbb hatása a tömegkultúra és az elitkultúra közötti különbségek elmosódása volt. Ennek volt egyik jele, az a minden korábbinál áthatóbb sztárkultusz is, melyben a sztár – legyen az művész, politikus, sportoló – képmása vált a tömegkulturális fogyasztás ikonjává. Az ikonszerűséget pedig a színesség, a személy áruvédjegyként megjelenő sematikus, leegyszerűsített képmása fejezi ki. Nem portrékról beszélünk immár, hanem tárggyá vált képmásokról.

 

2026. január 28.: “Bűn őrület és szeszély, ebből áll a mese!” Művészet és deviancia az évszázadok tükrében – Lovass Dóra

A cím részlet Edgar Alain Poe: A győztes féreg c. verséből

A régóta ismert gondolat szerint, maga művészet, a műalkotás készítése, illetve a művészszemélye is távol áll a hétköznapi értelembe vett normalitástól. A 18. századból örököltromantikus eszmék szerint a művész valamely isten kegyelméből, netán ördögi kény(szer)től hajtva készíti zseniális alkotásait, amelyet a közönségnek, mint megfejtendő, ám valójában mindvégig megfejthetetlen titkot kell feltárni és megérteni. Már Platón is igyekezett a művészet transzcendens lényegét megragadni, csakúgy, mint Arisztotelész, aki az elsők között tette fel a kérdést az ókori vérmérséklet-tan kapcsán, hogy vajon az öröklött testi és lelki tulajdonságok miként befolyásolhatják a személy ténykedését, a világban elfoglalt helyét. A reneszánsz idején született meg a Giorgio Vasari művész-életrajzokat összefoglaló kötete, amely már a művek leírásán túl, egyfajta művész karakterológia megalkotására is vállalkozott. Később, a személyes életútra vonatkozó dokumentumok sokaságával egyre izgalmasabb gondolat-kísérletek folytak annak megfejtésre, hogy vajon a zsenialitás elválasztható-e az őrülettől és az alkotó tevékenység a devianciától? Bosch, Caravaggio, Archimboldo és Schiele – csak néhány név, amely kapcsán gyakran felmerül e kérdés.

 

Jegyvásárlás

szeptember 2025
október 2025
november 2025
december 2025
január 2026
No event found!

Korábbi előadásaink:

  • Történelem és képzelet – A történeti festészetről másképpen

  • Aranykori álmok

  • Őrület és zsenialitás

  • Szerelem a művészetben

  • Portré, önarckép, szelfi
  • Női típusok, női szerepek a művészetben

  • Miről szól az absztrakt művészet?

  • Humor a művészetben

  • Gazdagok és Szegények