„Van is egy kedvenc idézetem, miszerint mi, modernkori emberek elvesztettük a katedrális-építő-képességünket. Ez a mondat azt takarja, hogy nem tudunk olyan munkába energiát fektetni, aminek nem látjuk a végeredményét. Elvesztettük azt a képességünket, hogy együtt, közösen, egy távlati célért dolgozunk.”

Marosi Eszter, a Magyar Művészeti Akadémia ösztöndíjas anyukája, az Alapozó művészeti foglalkoztatókönyv megálmodója és újabban a Képező csapatának tagja is.

A vele készült interjúban körüljártuk munkásságát, beszélgettünk a galériában jelenleg is futó projektjéről, illetve szó esett a komplex művészeti nevelés fontosságáról is. 

Reméljük, a következőket olvasva ti is jobban meg tudjátok majd ismerni őt!

Mesélj kérlek kicsit magadról, hogyan kerültél a művészeti nevelés világába?

Eredetileg építészmérnökként diplomáztam a Műegyetemen. Számomra akkoriban a pályaválasztás magától értetődő volt, hiszen már a szüleim is építészek voltak. Mivel gyerekként nekem teljesen természetes volt, hogy otthon a rajzasztalokon épületek elevenednek meg és nap mint nap valamilyen alkotó tevékenység folyik, így szóba sem jöhetett volna egy ennél kevésbé kreatív hivatás. Az egyetem után aztán dolgoztam is építészként, ám elég hamar férjhez mentem – természetesen egy építész fiúhoz -, majd szép sorban megszülettek a gyermekeink is. Onnantól kezdve sok évet töltöttem otthon, de ezt egy pillanatig sem bántam. Rengeteg alkotással, teremtő, alkotó energiával teltek meg a mindennapjaik, nekem pedig egy fantasztikus élmény volt, ahogy velük együtt felfedezve a világot próbáltam új ajtókat megnyitni előttük. 

Amikor már a negyedik gyermekem is közeledett az iskolás kor felé, Édesapám kezdte egyre többször mondogatni, hogy van egy ösztöndíj program a Magyar Művészeti Akadémián, gondoljam át. 

Ekkor született meg az ötlet, hogy az évek alatt összegyűlt sok-sok alkotómunkát egy gyerekeknek szóló művészeti könyvként önteném formába.

Miből állt az MMA Művészeti Ösztöndíj Program keretében elkészített munkád? 

Az ösztöndíjhoz először is egy nagyon komoly pályázati anyagot kellett összeállítanom, negyedévekre lebontva, hogy mivel szeretnék foglalkozni a három támogatott év során. A pályázati anyagban egyszerre találkozott az építész identitásom és a gyermekeimmel töltött évek alatt összegyűlt sokrétű tapasztalatom, amelyből egy művészeti foglalkoztatókönyv sorozat terve bontakozott ki. Persze idővel az eredeti koncepció sokat változott, ám az ösztöndíjas évek alatt végül is három, különböző művészeti korszakra épülő kézirat született meg. Ehhez az ókori Egyiptom, az ókori Görögország és a középkor művészetét vettem alapul. Emellett pedig egy teljesen különálló könyvet is megtöltöttek azok a beszélgetések és interjúk, amiket kortárs művészekkel készítettem, eredetileg a művészeti könyvek egyes fejezeteihez rendelve.  

 

Ha jól tudom, a könyveid közül egyet már ki is adtál. Mesélsz egy kicsit erről is?

Már a harmadik évnél jártam az ösztöndíjprogramban, amikor egy beszámolónkra bejött hozzánk az MMA egyik akadémikusa, Ferencz Marcel építész. Szülőként ő is nagy érdeklődéssel fordult az akkor még alakulóban lévő könyveim felé, ám azt is megjegyezte, hogy még alkotó emberként is megijedne néhány feladattól. Nem volt biztos benne, hogy az otthoni körülmények között és az otthoni eszköztárral mindez megvalósítható lett volna. Így az ő javaslatára készült el végül egy, a korszakokat megelőző, ha úgy tetszik, nulladik kötet, amely alkotóeszközökből és technikákból ad egy kis ízelítőt az érdeklődőknek. Egyben olyan lehetőségeket is bemutat, amelyek mentén drága eszközök vagy alapanyagok nélkül készülhetnek csodálatos alkotások, ha időt és energiát fordítunk rájuk. 

Így született tehát az első, már kiadott könyv ötlete, ami végül is tavaly novemberben jelent meg a Cerkabella Kiadónál Alapozó – Művészeti alkotótechnikák fiataloknak címmel.

Azóta a könyvnek – és a rengeteget segítő kiadónak – hála, számtalan új ajtó nyílt meg előttem. Jártam vele erdélyi könyvfesztiválon, az Év Gyermekkönyve-díj jelöltje lett, a benne bemutatott ötletekből merítve nyári alkotótáborokat, foglalkozásokat tarthatok gyerekeknek, és egy múzeumpedagógiai oktatócsomag kidolgozásában is részt vehetek.

  

Hogyan kapcsolódnak mindehhez a Képezőben tartott gyerekfoglalkozások?

A galériában jelenleg is futó, Képező-Alapozó délutáni foglalkozások alkalmával, a könyvemben is bemutatott alkotó feladatokon keresztül járunk körbe egy-egy témakört a gyerekekkel. A nem mindennapi alapanyagok használata közben kicsit kilépünk a kétdimenziós, rajzolós, festős irányból, így állítva új kihívások elé a kis művészeket. 

Ugyan elsőre szokatlan lehet például magokat vagy betűtésztát ragasztgatni egy vászonra, ám ezek a feladatok pontosan arra hívják a gyerekeket, hogy a papír szorításából kilépve merjenek játszani, új, térbeli technikákat megismerni és kimozdulni az iskolában megszokott keretek közül. 

Mi a célod a programsorozattal?

Ehhez a tematikához személyes kedvenceim egyikét, Umberto Eco: A szépség története című könyvét vettem alapul. A könyv maga egészen a mai napig szinte átível a szépségre fűzött gondolkodási rendszerek és alkotások sorozatán. Sorait olvasva igencsak tágra nyitotta az én gondolataimat is azzal kapcsolatban, hogy mi mindent adhatnék át a gyerekeknek alkotás közben. 

Főleg gyerekként, amikor sokszor még annyira szeretnénk megfelelni mindenféle szülői elvárásnak, nehéz feladat rátalálni a saját hangunkra vagy ízlésvilágunkra. Ezért úgy érzem, hogy egy-egy ilyen foglalkozáson az is a feladatom – ha csak arra a másfél órára is – lebontani ezeket a gátakat. Ha csak arra a másfél órára is, hadd érezhesse a gyerkőc, hogy neki most nem kell megfelelni, nincs előtte egy elérendő példa. A belső korlátok lebontásával pedig legalább arra a rövid időre átadhatja magát annak az alkotó élménynek, amiben kötöttségek nélkül megélheti önmagát és kreativitásának legjavát.

Szóval remélem, hogy itt, a Képezőben majd egy olyan utat járhatunk végig a gyerekekkel, ahol egy kicsit meg tudom nekik világítani, hogy hányféle teljesen különböző módon gondolkodtunk már a szépségről, mi, emberek és hogy ennek mentén mindenféle gondolatnak van helye. Akár magukról, akár a világunkról, amiben élünk és talán így majd nekik is könnyebb lesz megtalálni a saját helyüket benne.

Mit gondolsz, miért olyan fontos a mai világban a komplex művészeti nevelés ?

Azt hiszem, talán mindannyian látjuk, hogy milyen ma a világ körülöttünk. Iszonyatosan sok vizuális ingerrel vagyunk körbevéve, a gyerekek ebben pedig csak kapkodják a fejüket, hogy mikor, mit látnak, hova nézzenek? Sokszor még időnk sincs értelmezni a látottakat vagy a mélyére hatolni egy-egy témának. Csak éppen a felszínét csipegetjük annak az információhalmaznak, ami folyamatosan ömlik ránk. Ezt nem pejoratív értelemben mondom, mert ez a világunk, ebből kell kihoznunk a számunkra legjobbat, viszont most már igenis tudatosan kell törekednünk arra, hogy ne veszítsük el a képességünket a koncentrált, átlényegült állapot megélésére. Hiszen milyen jó is elmélyülten, részletekig elmerülten belevetni magunkat különböző feladatokba, legyen az alkotás, egy jó könyv, vagy akár a munkánk. Pont ennek a fókuszált állapotnak a megteremtésében tud segítségünkre lenni a művészet, a különböző gyerekeknek szóló alkotó programok vagy műhelyek, miközben a szabad önkifejezésen és a kreatív gondolatok formálásán keresztül a személyiségük számtalan aspektusa fejleszthető.

Szerinted milyen pozitív hatásai vannak a művészettel való nevelésnek a gyerekek mentális és lelki fejlődésére?

Saját megfogalmazott filozófiámnak tekintem, hogy ennek a fajta pedagógiának a lényege az az élmény és öröm, amit az alkotás folyamán élnek át a gyerekek. Ez óriási hatással van a személyiségük formálására, a kibontakozásukra, hogy nyitott és talpraesett felnőttekké válhassanak, akik minden váratlan helyzetben megállják a helyüket. 

Mindennek a kulcsa pedig a közösségben megélt személyesség. Amikor egy feladathoz mindenki hozzá tudja tenni a saját énjét, eszköztárát és gondolatait, miközben mégis közösen születik meg valami.

Van is egy kedvenc idézetem, miszerint mi, modernkori emberek “elvesztettük a katedrális-építő-képességünket”. Ez a mondat azt takarja, hogy nem tudunk olyan munkába energiát fektetni, aminek nem látjuk a végeredményét. Elvesztettük azt a képességünket, hogy együtt, közösen, egy távlati célért dolgozunk. Pedig ez a közösségi gondolkodás hihetetlenül fontos az élet minden területén. Az ilyen csoportos feladatok pont ezt a csapatszellemet hívják elő és erősítik, hogy a gyerekek megtanuljanak egymásért, közösen teremteni és hajlandóak legyenek az azonnali, egyéni sikerélményt félretenni egy nagyobb jóért. 

Úgyhogy szerintem nagyon fontos ez a lelki aspektusa is egy-egy ilyen közös folyamatnak, amit talán alkotás közben nem is veszünk észre, ám valójában rengeteget adhat hozzá egy kisgyermek fejlődéséhez.

Végezetül, van-e olyan jó gondolat vagy gyakorlat, amit szívesen átadnál az olvasóknak?

Én arra biztatok minden családot, hogy lehetőségeikhez mérten próbálják megteremteni azokat a pillanatokat és helyzeteket, ahol a gyerekek akár szülőkkel, akár kortársak jelenlétében, de kapcsolódhatnak a művészettel, illetve a kultúránk egy-egy szeletével. Keressenek olyan klassz helyeket, mint a Képező, ahol erre módjuk van a gyerekeknek, hiszen fejlődésükhöz igenis elengedhetetlen, hogy katartikus művészeti élményeket tapasztalhassanak meg. Bátran merjünk kilépni velük a megszokott környezetből és a már jól bevált metódusokból, hogy új, kevésbé megszokott megoldási lehetőségeket fedezhessenek fel a világban és önmagukban egyaránt. Csak tanácsolni tudom, hogy keressük ezeket a helyzeteket és kínáljuk a gyerekeknek, mert csak jót tehetünk vele 

Épp ilyen hely a Képező Galéria is, amely teret ad olyan foglalkozásoknak, mint az Alapozó, amely várja a művészet szépségére nyitott, az elvárásoktól mentes alkotás örömét megélni vágyó gyermekeket.

KÉPEZŐ-ALAPOZÓ SZAKKÖR:

A foglalkozások során megmerítkezünk a klasszikus és kortárs művészetben, megismerkedünk különféle alkotó technikákkal. Önálló és közös, kis- és nagyméretű, síkbeli és térbeli, élményekkel teli alkotó feladatok útján térképezzük fel, hogy különböző művészeti korszakokban kit és mit találtak Szépnek vagy épp Rútnak, és hogyan ábrázolták a szavakba nehezen önthető Szépséget. Görög istennők, legendás és csodásan csúf szörnyek bestiáriuma, a gótikus rózsaablakok fényben ragyogó harmóniája, reneszánsz hölgyek és lovagok képmásai várnak ránk, próbálunk kiigazodni a Szív-térképén és a Szimbólumok erdejében, keressük a Szépséget a gépekben, s végül talán mi magunk is címlapra kerülünk…

A művészetek történetével való ismerkedés számtalan irányba nyithat újabb utakat, merész képzettársításokkal köthetünk össze térben, időben és gondolkodásmódban távoli emberi alkotásokat. Minden téma, minden felfedezésre váró korszak és minden alkotó feladat lehetőség az önálló gondolkodás, a kreativitás fejlesztésére, a
közösségben megélt, élmény-alapú tanulásra. A felfedező tanulásnak ez a módja a gyermekek ösztönös kíváncsiságára épít, segíti a világ megismerését és megértését.

A szakkörön minden eszközt biztosítunk. Az alkotás hevében könnyen fröccsen és csöppen a festék, így festőpóló vagy kötény viselése javasolt!

A foglalkozásokat kéthetente péntekenként tartjuk, 6-12 éves korú gyerekeknek.

Figyelem! A programon fotó és videó készülhet.

Témák és időpontok

  • Március 14. Gótikus katedrális, avagy a Szépség, mint fény, arány és harmónia – Saját árnykép-
    ablakaink
  • Március 28. A reneszánsz képmások mágikus Szépsége – Festmények életre keltése
  • Április 11. Utazás a Gyöngéd barátság és a Felfuvalkodottság tengerén – Szív térképünk megalkotása
  • Május 16. Szép Gép? – A mérnök műhelye egy papírdobozban
  • Május 30. Az avantgárd provokatív Szépsége, avagy Picasso találkozása a klasszikus Szépségekkel – ARC Leporelló-plakát
  • Június 13. Divatfotók világa – Kerüljünk plakátokra, magazinok címlapjára!

Bevezető árak:
5.000 Ft/alkalom

Vásárold meg Marosi Eszter könyvét a KÉPEZŐ Galériában!

  • Marosi Eszter: Alapozó – Művészeti alkotótechnikák fiataloknak

    4.990 Ft

Jegyvásárlás

Monthly Weekly Daily List
No event found!