Sipos Eszter

„Munkáim kritikai látásmódon keresztül társadalmi, politikai és kulturális kérdéseket vizsgálnak. Gyakran reflektálok a magyar közelmúlt és a hidegháború történetére – a többi Kelet-Európai ország viszonylatában. Projektjeimben visszatérő elem a szubjektív és a kollektív emlékezet ütköztetése is. Képzőművészként olyan helyszínekkel kezdtem el foglalkozni, amelyek erőteljesen átalakultak az elmúlt 70 évben, nagyjából a második világháború után. Olyan témák mentén kutatok, mint: Az iparosodás és később a globalizáció hatása a mikroközösségekre, A politikai hatalom hatására átalakuló vidék és városkép, illetve A közösségi terek átalakulása. A ’Láthatatlan gyár’ című projektem a hidegháború emlékezetével foglalkozik a korszak helyszínein (bunkerek, gyárak, és az ezekhez épített környezet), valamint az ezekhez kötődő személyek életének feltérképezésen keresztül.”

A gyár és dolgozói
Láthatatlan gyár c. projektből
2019
formázott falap, akril, tinta
92,5×73 cm
1.000.000 HUF

Tudtuk, hogy…
Láthatatlan gyár c. projektből
2018-2019
formázott falap, akril, tinta
73×46 cm
500.000 HUF

A gyár és dolgozói
Tudtuk, hogy …
(Láthatatlan gyár c. projektből)
„Jelenlegi projektünk a hidegháború emlékezetével foglalkozik a korszak helyszínein keresztül (bunkerek, gyárak, és az ezekhez épített környezet). 2014-ben egyikünk (Sipos Eszter) kezdett el a témával foglalkozni, 2016 nyara óta Horváth Csaba Árpáddal közösen dolgozunk rajta. A Láthatatlan Gyár című munkánk Közép-Kelet-Európa közelmúltját, emlékezetpolitikáját és valóságos tapasztalatának az ellentmondásos viszonyát dolgozza fel egy magyarországi földalatti lőszergyár átalakulásának a történetén keresztül. A projekt sokkal inkább az aktivizmushoz közel álló szemlélettel indult, azonban a téma titkosságának és a helyszín bejárhatatlanságának köszönhetően líraibb irányt vettünk. Három pozíciót ütköztetünk: a mi generációnkét, az egykor ott dolgozókét, illetve az ottélők nézőpontját. Ennek
a három pozíciónak az átjárhatóságát vizsgáljuk.
A munkánkhoz tíz interjút készítettünk és dolgoztunk fel;
a mélyinterjúk során összegyűlt sokórányi anyagból több rövidfilmet, installációs elemet és egy könyvet készítettünk.”