Sléder Fanni

2025-ben diplomáztam a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán, és ösztöndíjjal tanulmányokat folytattam Drezdában és Berlinben. A  munkáim az emlékezet témájára fókuszálnak, tudományos és fikciós elemekre építve. Az emlékezésnek van egy jövőbe mutató oldala is, új viszonyokat megteremtve az alkotásban és értelmezésben. A szakdolgozatban ez áll: Egyetemi tanulmányaim során az egyéni és a kollektív emlékezet témaköreit kutattam. Elsődleges forrásként Jan és Aleida Assmann antropológus tanulmányai segítették a konceptualizációt. Az emlékezés, legyen az egyéni vagy kollektív, többnyire a múltra irányul. Korábban az emlékezésre, a felidézésre gyerekkori rajzaimat, családi fotóalbumot használtam. Arra kerestem a választ, hogyan és mire tudunk emlékezni, milyen tevékenységek és tárgyak segítik ezeket a folyamatokat. “

Anyagok feltöltése folyamatban.



Az emlékezet topológiája
2025
akril, vászon
149,5×199,5×2 cm
450.000 HUF

Az emlékezet topológiája című festményen az emlékezet tereivel találkozunk. Három, az alkotó számára személyes emlékekkel, tárgyakkal megtöltött térrel, amely önportréként is értelmezhető. A topológia szó is erre utal, hiszen a helyzetek, az összeköttetések fogalma, amely adatok segítségével összekötött a hálózatot jelöli. Azaz az emlékezet hálózata jelen esetben, élmények lenyomataiból, tárgyak képeiből és helyszínek enteriőrjeiből áll, így egészen különleges önvizsgálat valósul meg. Valamint az emlékezés gyakorlatának a komplex, jövőbe mutató megközelítését láthatjuk.

“Történetekké formáljuk tapasztalatainkat, hogy újra felhasználhassuk őket döntésekben. ,,A dolgok képeit nem csak azért őrizzük meg, hogy emlékezzünk, hanem hogy elgondoljuk, mi lehetséges.”1 (Sontag, 2004.)  ”